05.12.2024 / Poradnik
Artykuł sponsorowany
Otwarcie salonu fryzjerskiego wymaga odpowiedniego przygotowania. Zanim zaczniesz świadczyć w nim różne usługi, musisz dopełnić wszystkie niezbędne formalności i zadbać o kwestie organizacyjne. Jak się do tego zabrać? Zajrzyj do naszego poradnika
Salon fryzjerski w teorii może założyć każdy. W praktyce jednak nie będzie to możliwe bez uzyskania odpowiednich kwalifikacji. Informacji związanych z otwarciem swojego zakładu jest naprawdę wiele, ale my pomożemy Ci przez nie przejść i zrozumieć, o co w tym wszystkim chodzi.
Od niego bardzo dużo zależy. Dopóki go nie spiszesz, nie przechodź do kolejnych kroków. Co trzeba uwzględnić w dobrym biznesplanie? Spójrz na kluczowe aspekty.
Zacznij od dobrej lokalizacji Twojego salonu fryzjerskiego. Dobrej, czyli takiej, w której konkurencja nie czai się za rogiem. Nie szukaj jednak miejsca zbyt oddalonego od centrum lub do którego trudniej trafić. Odpowiednia lokalizacja przyciągnie nowych klientów i zachęci ich do regularnych odwiedzin salonu.
Po ustaleniu lokalizacji pora na wybór lokalu. Pamiętaj, że do salonu, który jest nierozreklamowany i ukryty na jednym z pięter kamienicy, ludzie będą trafiać z przypadku. Zadbaj więc o jak najlepszą widoczność zakładu.
Coraz więcej mężczyzn korzysta z usług salonów barberskich.
Skontaktuj się z właścicielem lokalu, którego chcesz być najemcą i uzgodnij z nim wszystkie szczegóły. Ważne będzie omówienie wysokości czynszu, kaucji i opłat dodatkowych, np. za media czy parking. Po obustronnym zatwierdzeniu warunków podpiszcie umowę.
Czasami trudno znaleźć miejsce, w którym tylko Ty będziesz świadczyć usługi fryzjerskie. Jeżeli w pobliżu są inne salony, zorientuj się, do kogo jest skierowana ich oferta i na co kładą największy nacisk.
W zakładach typowo dla kobiet coraz częściej pracują też kosmetyczki. Połączenie usług fryzjerskich z wykonywaniem manicure czy henny jest już czymś naturalnym. Klientka nie musi zmieniać lokalizacji, by przy jednej wizycie zadbać nie tylko o swoje włosy, ale też twarz czy paznokcie. Pomyśl o rozszerzeniu swoich usług i zastanów się, czym mogłabyś się wyróżnić. Być może u Twojej konkurencji nie ma tego jednego zabiegu, który cieszy się coraz większą popularnością.
Oblicz, ile będzie Cię kosztowało otwarcie salonu fryzjerskiego. Uwzględnij zainwestowanie w lokal, jego remont i kompleksowe wyposażenie. Przygotuj się na wydatki do nawet 50 tysięcy złotych. Jeżeli miejsce na salon jest w stanie surowym, będziesz potrzebowała sporego zaplecza finansowego. Dużo zależy też od jego powierzchni i Twojego gustu. Salon w stylu minimalistycznym nie będzie generował takich kosztów jak ten bogato urządzony.
Nie tnij kosztów wszędzie, gdzie to tylko możliwe – niektóre wydatki Cię nie ominą. Postaw na jakość podczas remontu i kompletowania mebli oraz urządzeń. Nie zapomnij o uwzględnieniu kaucji za czynsz i projekcie szyldu. Na samym początku to on będzie najmocniej przyciągał klientów. Przy szacowaniu wstępnych wydatków pamiętaj, że możesz ubiegać się o dotację z urzędu pracy na rozpoczęcie działalności gospodarczej.
Oszacuj, ile będą Cię wynosić opłaty miesięczne. Weź pod uwagę koszt wynajmu lokalu, ubezpieczenie, koszty produktów fryzjerskich, pensje pracowników i reklamę.
Cena wynajmu będzie się różniła w zależności od tego, czy otwierasz salon w mniejszym, czy większym mieście.
Ubezpieczenie ochroni Cię przed nieprzewidywalnymi zdarzeniami, dlatego nie powinnaś o nim zapominać.
Za kosmetyki renomowanych marek zapłacisz znacznie więcej, ale sprawisz, że Twoje usługi będą na najwyższym poziomie już od pierwszego dnia.
Wypłaty pracownicze powinny uwzględniać aktualne stawki netto, ale także doświadczenie i zaangażowanie pracowników.
Reklama dźwignią handlu – te słowa powinny uzmysłowić Ci, że nie należy na niej oszczędzać. Od strategii marketingowej zależy, jak szybko Twój salon stanie się rozpoznawalny i czy jego popularność będzie się utrzymywać.
W stałych wydatkach mieszczą się też składki ZUS, opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi czy za media.
Dzięki profesjonalnym kosmetykom fryzjerskim usługi zawsze są na najwyższym poziomie.
Opracuj cennik oraz zakres usług świadczonych w Twoim salonie. Pomoże Ci w tym wcześniej omówiona analiza konkurencji. Skup się na zabiegach uniwersalnych, których szuka każdy klient oraz tych dedykowanych stricte dla kobiet lub mężczyzn. Możesz urozmaicić swoją ofertę o usługi dla dzieci, które będą nieco tańsze.
Koszty powinny być zbliżone do konkurencyjnych salonów. Nie ustalaj cennika zbyt niskiego ani zbyt wysokiego. Z racji otwarcia lokalu możesz proponować pierwszą darmową wizytę lub zniżki przy łączeniu zabiegów. Zadbaj, by Twoi klienci już na samym początku byli mile zaskoczeni i chcieli do Ciebie wracać.
Dzięki niej przyciągniesz klientów do swojego nowego salonu fryzjerskiego. Postaw na estetyczne ulotki z dobrze widocznym adresem, telefonem kontaktowym lub mailem oraz pozostałymi informacjami. Dobra strategia marketingowa to również wyróżniający się szyld z nazwą salonu. Powinien mieć duże, wyraźne litery kontrastujące z tłem. W nocy możesz go dodatkowo podświetlać.
Zadbaj też o reklamę w social mediach. Zatrudnij kompetentną osobę, która poprowadzi konta społecznościowe Twojego salonu. Estetyczne, niebanalne zdjęcia, interesujące rolki i dobrze widoczne komunikaty o promocjach będą przyciągać nowych klientów.
Zdjęcie klientki i jej nowej fryzury to dobry pomysł na reklamę Twojego salonu.
Otwarcie salonu fryzjerskiego wiąże się z nadaniem mu chwytliwej i łatwej do zapamiętania nazwy. Jej podstawą może być oryginalne nazwisko (lub nazwiska). To popularne lub trudniejsze do wymówienia zawsze możesz skrócić czy nadać mu obcojęzyczny charakter. A może masz jakąś nietypową ksywkę? Teraz możesz ją wykorzystać.
Ciekawym zabiegiem jest dostawienie do nazwiska słów związanych z branżą fryzjerską, np. Hair Studio czy Hair & Beauty. Dzięki temu Twoja nazwa będzie brzmieć profesjonalnie i zrozumie ją praktycznie każdy przechodzień.
Pomysłów może być wiele. Do Ciebie należy decyzja, co najbardziej Cię wyróżni. Im bardziej kreatywna i wyszukana nazwa, tym lepiej. Pamiętaj jednak, by absolutnie nie była skomplikowana.
Przy rejestrowaniu salonu fryzjerskiego, konieczne jest właściwe przypisanie kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności. Określają one nie tylko rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, ale też wpływają na obowiązki podatkowe i raportowe przedsiębiorcy. Takie kody znajdziesz na stronach rządowych, np. CEIDG. Najpopularniejszy, PKD 96.02.Z określa takie usługi, jak:
• mycie, strzyżenie, modelowanie i stylizacja włosów;
• suszenie, farbowanie, prostowanie i trwała ondulacja;
• golenie oraz stylizacja brody i wąsów;
• usługi kosmetyczne, takie jak manicure, pedicure czy makijaż.
Jeżeli przewidujesz w swoim zakładzie fryzjerskim sprzedaż detaliczną kosmetyków, wykorzystaj także kod 47.75.Z.
Elegancko urządzony salon fryzjerski zapadnie w pamięć nowym klientom.
Bez niej nie przejdziesz do rejestracji swojej działalności. Do wyboru masz cztery formy opodatkowania: zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i karta podatkowa.
W przypadku zasad ogólnych płacisz podatek od wysokości dochodu (przychodu pomniejszonego o koszty uzyskania przychodu). W tej sytuacji podatek wynosi 18% lub 32% dla dochodu przekraczającego kwotę 85 528 zł (podatek w wysokości 32% płaci się od powstałej nadwyżki powyżej tej kwoty). Wybierając zasady ogólne, możesz skorzystać z licznych ulg i odliczeń w rozliczeniu rocznym.
Przy podatku liniowym płacisz 19% wysokości osiągniętego dochodu. Ta forma najbardziej opłaca się, gdy przychód przekracza 100 tysięcy złotych. Także w tym przypadku możesz korzystać z niektórych ulg i odliczeń w zeznaniu rocznym.
Wybierając ryczałt, płacisz podatek od wysokości osiągniętego przychodu. Stawka ryczałtu dla zakładu fryzjerskiego wynosi zawsze 8,5%. Niestety, przy tej formie opodatkowania nie możesz odliczać kosztów oraz korzystać z ulg i odliczeń.
Karta podatkowa sprawdzi się, jeśli należysz do małych przedsiębiorców. Decydując się na tę formę opodatkowania, nie masz obowiązku prowadzić ksiąg rachunkowych, przygotowywać zeznań podatkowych (składasz tylko PIT-16A) oraz wpłacać zaliczek na podatek dochodowy. Musisz jedynie wystawić fakturę lub rachunek na żądanie klienta i mieć kopie tych dokumentów.
Dopiero na tym etapie możesz zarejestrować swój salon fryzjerski. Najczęściej wybieraną formą jest jednoosobowa działalność gospodarcza. Masz wówczas pełną kontrolę nad swoim zakładem, a wszelkie formalności ograniczają się do niezbędnego minimum. Przy zakładaniu jednoosobowej działalności nie musisz mieć wkładu własnego.
Do założenia spółki cywilnej potrzebujesz minimum dwóch osób – fizycznych lub prawnych. Ten rodzaj spółki nie musi być zarejestrowany w KRS.
Ostatnią opcją jest założenie spółki handlowej: jawnej, komandytowej, komandytowo-akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością czy akcyjnej. Wszystkie rodzaje wymagają wpisu do KRS.
Rejestracja odbywa się drogą elektroniczną, listownie bądź osobiście w urzędzie gminy lub miasta. Aby dokonać wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, musisz wypełnić wniosek CEIDG-1. Formularz ten jest jednocześnie wnioskiem o nadanie numerów NIP i REGON oraz zgłoszeniem do urzędu skarbowego i ZUS-u.
Do ZUS-u powinnaś zgłosić się najpóźniej 7 dni od założenia firmy. Jeżeli salon jest Twoim jedynym miejscem pracy, wypełnij formularz ZUS ZUA, jeżeli nie – ZUS ZZA.
Nie zapomnij o tzw. uldze na start. Dzięki niej nie będziesz płacić składek na ubezpieczenie społeczne przez 6 miesięcy od otwarcia zakładu. Musisz jednak podejmować działalność gospodarczą po raz pierwszy albo po upływie 60 miesięcy od zamknięcia poprzedniej i nie podlegać ubezpieczeniu w KRUS. Korzystając z takiej ulgi, będziesz tylko musiała zgłosić się do ubezpieczenia zdrowotnego przez ZZA.
Po wygaśnięciu ulgi możesz skorzystać z preferencyjnych składek ZUS, które obejmują okres 24 pełnych miesięcy. Wysokość składek ZUS zależy wówczas od wysokości przeciętnego wynagrodzenia w Polsce.
Twój zakład fryzjerski będzie zwolniony z VAT, jeśli roczne obroty nie przekroczą 200 tysięcy złotych. Po każdym miesiącu powinnaś dokładnie to monitorować. Jeśli przekroczysz tę kwotę, Twoim obowiązkiem będzie naliczanie tego podatku.
Wniosek zgłoszeniowy w Wojewódzkim Inspektoracie Sanitarnym należy złożyć w ciągu 14 dni od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej. Twój salon fryzjerski musi spełniać wszystkie wymagania sanitarne, BHP oraz prawa budowlanego. We wniosku muszą znaleźć się informacje dotyczące:
• lokalizacji – salon powinien mieścić się w odrębnym budynku lub lokalu;
• wydzielonych stref, takich jak: szatnia, poczekalnia, pomieszczenie do przechowywania preparatów kosmetycznych, środków czystości i odzieży pracowniczej, miejsce do spożywania posiłków, stanowisko do mycia i farbowania włosów;
• miejsca na odpady;
• instalacji kanalizacyjnej i wentylacji;
• dezynfekcji rąk, narzędzi i mebli oraz sterylizacji.
Po zatwierdzeniu wniosku możesz otwierać salon.
Pamiętaj, by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo zarówno sobie, jak i pracownikom. Pomyśl o odpowiednim szkoleniu, które będzie obejmować pierwszą pomoc w nagłych wypadkach czy sprawną ewakuację.
Dezynfekcja narzędzi fryzjerskich gwarantuje pracę w czystym i bezpiecznym środowisku.
Nie jest ono obowiązkowe, ale z pewnością bardzo przydatne. Ubezpieczenie ochroni zarówno Ciebie, jak i Twoich pracowników oraz sam lokal.
• OC działalności gospodarczej będzie pomocne w przypadku wyrządzenia klientowi szkody materialnej i osobowej. Dostanie on wówczas odpowiednie odszkodowanie.
• OC zawodu ochroni od ryzyka popełnienia błędu w trakcie pracy i jego konsekwencji. Klient otrzyma zadośćuczynienie za ewentualne szkody wyrządzone podczas wizyty.
• Ubezpieczenie OC salonu kosmetycznego zapewni ochronę w razie włamania, kradzieży lub pożaru.
Po cięciu włosów można wysuszyć je na okrągłej szczotce i wyprostować.
Choć nie ma formalnego obowiązku zakładania firmowego konta w banku, warto zdecydować się na ten krok. Posługiwanie się nim ułatwi kontrolowanie przychodów i wydatków oraz wszelkie rozliczenia z Urzędem Skarbowym.
Salony fryzjerskie, barberskie i zakłady kosmetyczne od stycznia 2021 roku mają obowiązek stosowania kasy fiskalnej online. Urządzenia te przesyłają informacje o transakcjach fiskalnych do Centralnego Repozytorium Kas. Zaopatrz się także w terminal płatniczy.
Otwarcie salonu fryzjerskiego wymaga zakupu specjalistycznych mebli, urządzeń i akcesoriów. Pamiętaj, by były one najwyższej jakości – wtedy posłużą Ci przez naprawdę długi czas. Na stronie https://www.meblefryzjerskie.net/ znajdziesz fotele, myjnie, konsolety, hokery, pomocniki i stoliki do poczekalni. Dzięki niej zaopatrzysz też swój nowo otwarty salon w narzędzia do przycinania, koloryzacji i stylizacji włosów.
Zadbasz również o komfort swój i klientów – firma ma w swoim asortymencie peleryny i fartuchy fryzjerskie, podnóżki oraz uchwyty na sprzęt elektryczny. Tak zaopatrzony zakład fryzjerski będzie świadczył usługi na najwyższym poziomie.
Skórzane fotele i duże lustra dodadzą salonowi szyku i elegancji.
Dodatkowo:
Jeśli planujesz odtwarzanie muzyki w Twoim salonie fryzjerskim, koniecznie wykup odpowiednią licencję. Jednorazową bądź miesięczną opłatę musisz odprowadzić do Organizacji Zbiorowego Zarządzania.
Taki program ułatwi Ci zarządzanie harmonogramem pracy zatrudnionych fryzjerów, przyjmowanie płatności online, śledzenie zużycia produktów oraz składanie zamówień na nowe. W ten sposób umożliwisz też klientom rezerwację wizyty online.
Zbierzmy teraz wszystkie najważniejsze informacje. Otwierając swój zakład fryzjerski, pamiętaj na początku o przygotowaniu kompleksowego biznesplanu. Postaraj się wyróżnić lokal oryginalną nazwą. Zadbaj o odpowiednie kody PKD, określenie formy opodatkowania i zarejestrowaniu salonu. Równie ważne są składki ZUS, podatek VAT, wniosek do Sanepidu czy ubezpieczenia. Możesz też założyć konto firmowe i umilić klientom wizytę muzyką. Specjalny program dla właścicieli salonów pomoże Ci dobrze zorganizować pracę – swoją i pracowników.
22.11.2024 Poradnik budowlany
Doprowadzenie prądu na budowę jest kluczowe zwłaszcza w początkowej fazie prac, kiedy nie ma na niej jeszcze przyłącza do sieci energetycznej. Podstawowym źródłem prądu będzie wtedy agregat prądotwórczy. Wybór tych urządzeń jest szeroki, ale nie wszystkie będą się nadawać. Jaki […]
Czytaj dalej22.11.2024 Poradnik budowlany
21.11.2024 Akcesoria do wnętrz
08.11.2024 Poradnik
13.09.2024 Poradnik
03.09.2024 Poradnik